23/05/2013

Uniin piirretty polku


No NIIN, luulitte minun jo hylänneen 101 spefin helmeä -listan, mutta mitä vielä. Still going ... well, still going.

Helena Wariksen Uniin piirretty polku oli ihan kerrassaan mukiinmenevä fantasia, jota yritin jostain syystä sijoittaa maamme (ja naapurimaiden) kartalle siinä juurikaan onnistumatta, ehkä siksi, että takakansiteksti viittasi löperösti johonkin historialliseen.


Tykästyin erityisesti Wariksen yhteisökuvauksiin. Olin varmaan kuvitellut, että kaikki istuvat alasti luolissa, joten kylät ja niiden hyvin toimiva, enimmäkseen kohtuullisen hyväntahtoinen sosiaalinen verkosto oli jotenkin kivaa luettavaa.

Perusfantasiasta - siis sellaisesta, jonka parissa olen nuoruuteni viettänyt - tämän mukavasti erottaa myös se, että päähenkilöistä voi aika luontevasti kirjan kuluessa tulla vanhempia, eikä meno siitä silti olennaisesti muutu. Ehkä vähän kiihtyy.

Okei, olisi mulla varmaan huhtikuussa ollut tästä muutakin sanottavaa, mutta nyt ei enää ole. Olen vanha, huonomuistinen ja join skumppaakin äsken. Suosittelen kuitenkin.

5 comments:

Linnea / kujerruksia said...

Suositteletko skumppaa, Warista vai molempia? Tai ehkä molempi parempi. Laitan korvan taakse.

Mia said...

Minä bongasin tuon spefin helmiä -listan jossakin vaiheessa ja päätin myös sivistää itseäni pikkuhiljaa. Tällä hetkellä on Avalonin usvat loppumetreillä. Että täälläkin sivistytään siis. Ei skumpan kera, mutta sekään ei kyllä olisi yhtään huono idea.

Liina said...

Linnea, molempia tietysti ja mieluiten yhdessä!

Tintti, hieno homma! Booksy teki mahtavan listan :) Tuo Avalonin usvat on itselläkin vielä edessä, jotenkin se pituus hieman masentaa.

Skumppa aateloi kirjan kuin kirjan.

(Kohta joku Kansan raittiustyö hyökkää mun kimppuun. Kohtuudella, ystävät!)

Liina said...

Eikös se ole tuolla yläpalkissakin :D Mutta se on kyllä mitä pätevin ja yleissivistävin lista ollut. Esimerkiksi nyt juuri sivistyn sen verran, etten edelleenkään pidä Cherryhiä kovin dynaamisena kirjailijana, huoh.

Liina said...

Moi,

Kiitos tiedosta ja tsemppiä projektille! Vaikuttaa hienolta!

Menen heti tutustumaan tarkemmin :)